72
شبکه بهداشت و درمان میاندوآب - اخبار > به مناسبت هفته سلامت مردان
صفحه اصلی | سه شنبه ٠٨ فروردين ١٣٩٦
جهت استفاده بهتر از سایت توصیه می شود از مرورگر فایرفاکس استفاده گردد......
اخبار > به مناسبت هفته سلامت مردان


 

به مناسبت هفته سلامت مردان
شعار هفته سلامت مردان در سال 95آیا در مسابقه سلامت برنده اید ؟
درکشور ما،اولین پنجشنبه ی اسفند ماه هرسال بعنوان روز مـلی ســــلامت مـــردان تعیین گردیده است.
سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را در پی خواهد داشت مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیادو استرس شغلی در آنها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.
نامگذاری هفته اول اسفند ماه در کشور ما، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است
فرایند سلامتی در مردان (Men’s Health)، نه تنها خود آنها بلکه خانمها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. سلامتی یک مرد تمامی افرادیکه در اطراف وی قرار دارند را تحت تأثیر قرار خواهد.
بیش از ۵۰ درصد مرگهای زودرس در مردان قابل پیشگیری هستند. یک مرد می تواند با کسب دانش و اطلاعات، هم زندگی خود را نجات دهد و هم با منتقل کردن این اطلاعات به مرد دیگر، یک زندگی دیگری را نجات دهد. شما باید به خاطر داشته باشید که کوچکترین علامت می تواند مهم باشد و لازم است آنرا با پزشک خود در میان بگذارید. ما در سطور بعدی شما را راهنمائی خواهیم کرد که چگونه مواظب سلامتی (Men’s Health) خود باشید تا ضمن افزایش طول عمر خود، کیفیت زندگی خود را نیز بهبود بخشید، به عبارت دیگر نه تنها زنده بمانید بلکه خوب هم زندگی بکنید. ولی اینها تمامی مطالب نیستند، فقط مقدمه ای بر یک موضوع اجتماعی بسیار مهم می باشند، بنابراین شما خواننده گرامی باید سعی کنید که دانش و آگاهی خود را هر چه بیشتر اضافه کرده و دائم آنرا بروز نمائید.
وسعت معضل سلامت و بهداشت در مردان
در سال ۱۹۲۰ طول عمر زنان فقط یک سال بیشتر از مردان بود ولی امروزه این تفاوت بیش از ۵ سال است. چرا؟ برای اینکه مردان:
• در سنین پائین تر و بیش از زنان از بیماریهای قلبی عروقی، سرطان، دیابت، سکته و بسیاری دیگر از بیماریها می میرند.
• همانقدر که خانمها مواظب سلامتی خود هستند، مردان نیستند.
• بیشتر احتمال دارد که دارای رفتارهای غیر بهداشتی باشند.
• موقع نیاز به پزشک، کمتر مراجعه می کنند.
• کمتر از خانمها به اقدامات پیشگیری کننده از بیماریها پای بند هستند.
• احتمال داشتن مشاغل پر خطر در آنها بیشتر است.
• بیشتر در معرض تصادفات و حوادث می باشند.
تشخیص علائم هشدار دهنده
در ماشینهای جدید وقتی چراغ خطر یک قسمت روشن می شود، شما ماشین را جهت تعمیر قسمت مربوطه به تعمیرگاه مجاز می برید. ولی وقتی این چراغ خطر در بدن ما روشن می شود ممکن است به آن اهمیت ندهیم. در زیر چند تا از این چراغهای خطر را توضیح می دهیم تا متوجه شوید که اهمیت آنها چقدر است و چرا لازم است به موقع به پزشک مراجعه کنید:
• افسردگی. اگرچه خانمها بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند ولی خودکشی در آقایان ۴ بار موفق تر از خانمها است. چون مردان معمولاً تمایل به آشکار کردن مشکل خود و کمک جستن ندارند، اطرافیان بخصوص همسر باید بدنبال علائم افسردگی در شوهر خود باشد. این علائم می توانند به قرار زیر باشند: اضطراب، مشکل در خواب رفتن، شکایت از احساس غمگینی، تو خالی بودن و بی کس و یار بودن، اقدام به انجام کارهای خطرناک و بی پروا، و از دست دادن علاقه به چیزهائیکه قبلاً مورد علاقه وی بود.
پیشگیری، پیشگیری و باز هم پیشگیری
ورزش کنید، از غذاهای کم چرب و پر فیبر استفاده کنید، سیگار را ترک کنید، و بطور منظم بسته به سن خود چک آپهای دوره ای را انجام دهید. مردان تقریباً نصف زنان جهت چک آپ به پزشک مراحعه می کنند (این رقم صرفنظر از مراجعه خانمها به پزشک هنگام حاملگی است). حتی وقتی یک مرد به پزشک مراجعه می کند، اکثراً نمی تواند تمام آن چیزی که لازم است با پزشک خود در میان بگذارد. چرا مردان کمتر به سلامتی خود می اندیشند؟ مقداری از آن مربوط به چگونگی بزرگ شدن مرد است. ما به پسر بچه می گوئیم که چون یک مرد است، گریه نکند، شکایت نکند و اظهار ضعف و ناتوانی نکند. در دهه ۲۰ مردان فکر می کنند که فنا ناپذیر هستند و فکر می کنند که مراجعه به پزشک پول و وقت تلف کردن است. در دهه ۳۰ زندگی مردان بشدت مشغول کار و گرفتار خانواده هستند، و در دهه ۴۰ مردان دوست ندارند یک بیماری در آنها کشف شود و یا پروستات آنها معاینه شود. در زندگی محکم و قوی بودن دارای مزایائی است ولی آن می تواند برای یک مرد کشنده باشد. بسیاری از بیماریهائیکه زندگی را به مخاطره می اندازند، مثل سرطانها، بیماریهای قلبی و دیابت، اگر زود تشخیص و درمان شوند، ممکن است بطور کامل درمان شوند. دو تا از علائم اولیه سکته قلبی درد سینه و تنفس کوتاه می باشد. بررسیها نشان داده اند که دو سوم مردانیکه دچار این دو علامت می شوند، به پزشک مراجعه نمی کنند. اگر شما به خاطر نمی آورید که آخرین بار کی جهت بررسی به پزشک مراجعه کرده اید، تلفن را بردارید و از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید، حتی اگر احساس می کنید که خیلی سالم هستید. در طول تحصیل همه ما از گرفتن نمره بیست لذت می‌بریم. اما برای گرفتن آن تلاش بزرگی را باید شکل می‌دادیم ولی برای گرفتن نمره بیست در سلامت تنها کمی دقت لازم زندگی است. اگر به توصیه های ذیل که حاصل سالها تجربه در حوزه سلامت است توجه کنیم و هر توصیه را یک نمره بگیریم خیلی ساده با کیفیت زندگی خواهیم کرد. ما مردان اگر به خود، خانواده و آشنایانمان می‌اندیشیم باید این نکات را بخوانیم و مهمتر از آن اجرا کنیم.
اقداماتی که شما می توانید برای بهبود کیفیت زندگی خود و افزایش طول عمر خود انجام دهید:
1. از رژیم غذائی سرشار از سبزیجات، میوه جات، غلات کامل و کم چربی استفاده کنید.
2. دقت کنید که کلسترول رژیم غذائی محدود باشد و از چربیهای اشباع استفاده نکنید.
3. حداقل سه بار در هفته و به مدت ۲۰ دقیقه ورزش کنید.
4. خود را از اشعه آفتاب حفاظت کنید
5. وزن مناسب قد خود داشته باشید (تقریبا وزن ایده آل = قد منهای ۱۰۰)
6. حداقل در روز ۲۵۰ میلی لیتر آب (مایعات دیگر جایگزین آب نمی شوند) بنوشید
7. سیگار نکشید و از دود سیگار دیگران پرهیز کنید. به یاد داشته باشید اگر شما در نزدیک فردی باشید که ۳ عدد سیگار کشیده است، مثل این است که شما نیز یک عدد سیگار کشیده اید.
8. بطور منظم به پزشک خود مراجعه کنید
9. از سوابق بیماریها در خانواده اطلاعات کامل کسب کنید و با پزشک خود این اطلاعات را در میان بگذارید
10. از روابط جنسی خارج از خانواده و پر خطر پرهیز کنید
11. هنگام سوار شدن به ماشین کمر بند ایمنی خود را ببندید و هنگام سوار شدن به دو چرخه و موتورسیکلت، از کلاه ایمنی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کمربند و کلاه ایمنی موقعی در پیشگیری از حوادث موثر هستند که استاندارد باشند.
12. استرس خود را مدیریت کنید. استرس سبب آسیب به جسم می شود.
13. سالها با عادات گوارشی و ادراری خود کنار آمده‌ایم. هر گاه این عادات مختل شود باید دریابیم بهترین راه مراجعه به پزشک و درمان پیش‌رس است.
14. رنگ ادرار نشانگر و نشانه گویایی از سلامت است نباید نسبت به تغییر رنگ آن بی‌اعتنا باشیم، در کنار رنگ ادرار هر نشانه خونریزی یا قرمز شدن ادرار زنگ خطری است که باید شنید. سن و جنسیت افراد تفاوتی در اصل ماجرا ندارد.
15. تعجب نکنید هر پکی که به سیگار می‌زنید شانس سرطان پرستات را برای شکل ‌گرفتن افزایش می‌دهید. مصرف سیگار کلید ورود به جمع آنهایی است که سرطان مثانه گرفته‌اند. بهتر نیست سیگار خود را خاموش کنید.
16. اگر می خواهید رنج داشتن سنگ کلیه را تجربه نکنید به موقع و به قدر کافی آب بنوشید. خوردن خودسرانه کلسیم و ویتامین‌ها می‌تواند خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد.
17. کلیه ناسالم بر فشار خون تاثیر منفی می‌گذارد و در مقابل فشار خون بالا کلیه را دچار آسیب می‌کند.
18. بروز ناتوانی جنسی مردان در سن بالا طبیعی است ولی با درمان خودسرانه این ناتوانی مشکلات به بار می‌آید. بهترین انتخاب، مراجعه به پزشک متخصص است.
19. اعتیاد، دشمن سلامتی جسمی و شکل گیری ناهنجاری‌های روانی، فرهنگی و اجتماعی است. فرد معتاد، مسئول بسیاری از این ناهنجاری‌هاست.
20. "پرفشاری خون" قاتلی است که در سکوت دست به کشتار می‌زند. با آزمایش کامل ادرار، اندازه‌گیری الکترولیت‌ها و تست‌های هورمونی با درمان به موقع امکان عمل را از این قاتل بگیرید
21. چهل سال به بالاها هر دو تا سه سال یکبار و مردان بالای پنجاه سال هر سال باید از نظر سرطان پروستات غربالگری شوند.
22. علائم ذیل می‌توانند نشانه بیماری پروستات و سرطان در این ناحیه باشند. این رفتارها را جدی بگیرید: تکرار ادرار، ضعف یا منقطع شدن جریان ادرار، باقی ماندن ادرار در مثانه، احساس درد یا سوزش در زمان تخلیه ادرار، درد دائمی کمر، لگن یا مفصل ران.
23. شغل شما ممکن است بیماری زا باشد. حتماً با پزشک متخصص طب کار مشورت کنید. اگر شغلی برای خود برگزیده‌اید که به ناچار با صنایع شیمیایی، رنگ، لاستیک، مواد نفتی، چرم و چاپ سروکار دارید بیشتر از بقیه در معرض سرطان مثانه هستید پس بیشتر از بقیه با پزشک متخصص مشورت کنید.
24. استفاده از هورمون‌ها در صحنه رقابت ورزشی ممکن است منجر به ناباروری و مشکلات کبدی و سلامتی شود بدون آن که در رقابت کمکی به شما کند.
25. اگر به دنبال راز سلامتی خود هستید این نکات را حفظ و عمل کنید: عدم استعمال دخانیات – حفظ وزن متعادل- ورزش روزانه- تغذیه سالم و متعادل- کنترل فشار خون، کلسترول و دیابت، مراجعه منظم به پزشک، قرار گرفتن در غربالگری بزرگی پروستات و سرطان پروستات به خصوص اگر چهل و پنج سال بیشتر دارید، کاهش استرس با ارتباط فعال با دوستان و خویشاوندان، عادت مراجعه به روانپزشک در صورت بروز خشم و افسردگی...
بنابراین این پنج نام را هرگز فراموش نکنید:
تری گلیسیرید بالا- کلسترول بالا- فشار خون بالا- قند خون بالا- HDL پائین و LDL بالا
تدوین و گردآوری : بهنام خامی
کارشناس مسئول گسترش شبکه
ستاد مرکز بهداشت شهرستان میاندوآب


خروج